O meditaci - motivace, očekávání a počáteční překážky

Hodně se o ní mluví. Někdy se ji dává až příliš velký prostor. Někdy má příchuť všeléku na naše problémy. Mluvím o meditaci. Je to účinný nástroj nebo ztráta času? Rád bych popsal vlastní mnohaleté zkušenosti s meditací, jak a proč mi poslední dobou přirostla k srdci, proč se jí věnuji pravidelně a s radostí.

Když se poptáte známých a přátel, tak se určitě setkáte s někým, kdo vám popíše své zkušenosti s meditací. Možná vám bude vyprávět, jak na okamžik dosáhl úplného ticha, umlčel své myšlenky, jak se cítil dobře a možná měl pocit, že levituje. Nebo možná znáte někoho, kdo naopak doslova „zápasil se svou hlavou“. Myšlenky ho válcovaly a on to po pár minutách vzdal, protože snažení nikam nevedlo. V každém případě bych chtěl zdůraznit jednu věc, že mluvím o pokusech meditovat, které jsou delší než ty 2 minuty, které nás učí na korporátních školeních.

Ten první příklad v nás možná vyvolává pocit: Jé! To bych taky chtěl na chvíli zažít a nejlépe, abych ten klid uměl vyvolat kdykoliv chci. Ten druhý příklad nás může odrazovat. Máme toho v hlavě tolik, že nedokážeme ani v klidu večer usnout (dobrá večeře se skleničkou červeného nám ale možná pomůžou). Záměrně jsem ze všech příkladů vybral tyhle dva, abych se dostal k podstatě tohoto textu - proč meditovat, co od meditace očekávat, a jak překonat těžké začátky.

Když hledáme důvod proč meditovat, často se ztrácíme a nevíme k čemu je to vlastně dobré. „Někdo mi řekl že je dobré, ať to zkusím“ nebo „Někdo mi řekl, že se hodně rozčiluji a doporučil mi meditaci a dýchací techniky, že to zklidňuje“. Mám ale pocit, že všechny podobné rady postrádají hloubku, podstatu. K čemu je dobré mít v hlavě klid a k čemu je dobré sedět a pozorovat, jak ve mne tečou myšlenky? Co je na tom tak dobrého, že bych to měl dělat denně a nejlépe, několikrát za den? Opravdu je to tak dobré a uklidňuje to? Co mi to ještě přenese?

Tak nějak jsem se ptal dlouho i sám sebe.

Po dobu asi 7 let jsem cvičil intenzivně jógu. Jóga je prý způsob dynamické meditace. Zkusil jsem to tak pojmout. Nastavil jsem se na cíl ztišení myšlenek a pravidelně jsem se o to pokoušel. Ráno jsem dostával své tělo do velmi zvláštních pozic, aniž bych věděl, zda se z nich vůbec vymotám. Někdy to zabralo. Cvičení, pak krátká meditace vsedě a měl jsem pocit ticha. Bingo! Mám recept! Další den jsem se pokusil ten pocit zopakovat, ale už to nefungovalo jako včera. Ptal jsem se sám sebe, co jsem zas udělal špatně? Tak mi to vrtalo hlavou, že jsem na konci cvičení únavou usnul. Alespoň nějaký pozitivní výsledek.

Zkoušel jsem i různé druhy meditace, kterých je mimochodem bezpočet. Často jsem se nachytal na konstatování, že je to vlastně pěkná nuda. Sedím, nic nedělám, myšlenky mě obtěžují. Tím spíš jsem nechápal, že přes meditaci lze odhalit skryté vnitřní překážky a touhy. Bylo to pro mne velmi vzdálené. Stále jsem něco očekával, ale když to moc bolelo, tak jsem toho raději nechal.

Teď bych asi měl napsat, že nastal zlom, něco se stalo, co mě posunulo se aktivně věnovat meditacím. Nic tak zásadního se vlastně nestalo. Jediné, co jsem změnil, bylo, že po doporučení jednoho zkušeného praktikanta meditací, jsem začal chodit na skupinové meditace a teprve tam jsem začal pro sebe odkrývat nové aspekty a užitek meditace.

Stále jsem hledal, jak pracovat s myšlenkami a jak proniknout za pomyslnou hranici vědomí. Meditace ve skupině má 2 důležité aspekty. První je, že ve skupině nejspíš vydržíte sedět déle než sám doma, třeba i díky tomu, že se „hecnete“. A ten druhý je, že máte po ruce meditačního instruktora, který vám vysvětlí, jak se v různých situacích zachovat.

Vracím se k základním otázkám tohoto textu: Proč meditovat? Co očekávat? Jak překonat těžké začátky?

Lekce 1. - kolik se v nás točí myšlenek není důležité

Každý den je pro nás něčím jiný (i když v dnešní situaci lockdownu některé dny vypadají velmi podobně), stejně tak i meditace. Je pokaždé jiná. Chcete dosáhnout stejného výsledku jako minule? Chyba! Chcete zas prožit ten blažený pocit lehkosti? Chyba! Meditace je o tom brát myšlenky, jak přicházejí a neztratit se v nich a ten příjemný stav je pouze bonus. A abychom se neztratili v myšlenkách, k tomu nám má sloužit soustředění se na dech nebo na jiný meditační objekt. Když jsem se toto dozvěděl, odešlo napětí z očekávání a každé meditační sezení je teď pro mne překvapení, na které se těším (i když to někdy bolí).

Lekce 2 - hodně myšlenek - to někdy chci

Za tu hodinu nebo dvě, co sedím na meditačním polštáři, si to někdy docela odmakám. Cítím se potom unavený, ale zároveň „vyprázdněný“. Co vše muselo projít mojí hlavou, abych se tak unavil? To se ani neptejte! A taky to není podstatné. To důležité je, že když dorazím do práce nebo domů, tak mám klid a ticho. Stejně, jako když se vrátím z těžkého tréninku z fitka. Mám chuť se najíst a jenom být a nic mě nerozhodí. Překrásný pocit, kdy najednou kolem sebe všechno vnímám tak, jak je, aniž bych do toho pouštěl myšlenky a emoce. Ticho. Ego se unavilo.

Lekce 3 - Aha momenty!

Máme sedět 20 minut, ale já cítím, že to už nedávám. Chci odejít, třeba jen za dveře se napít vody, prostě se začít hýbat a něco dělat. Překonám se a vydržím sedět. Pak to najednou povolí. Dalších 20 minut, a znovu prožívám pocit netrpělivosti. Najednou chápu, že je to jakýsi vzorec mého běžného chování. Nedokážu udržet pozornost na jednom úkolu, začnu se věnovat úplně něčemu jinému, např. svému mobilu. Možná to znáte taky, pokud ovšem máte mobilní telefon. Odhalení pocitů nudy v době meditace mě najednou pomohlo výrazně zlepšit schopnost se soustředit na jakýkoliv úkol. Prokrastinace pro mne vychází z nudy, z nudy prostě být sám ze sebou.

Lekce 4 - Vedlejší efekty

Ne, nemám z toho zdravotní potíže. Jakmile ale opustím meditační místo, všímám si mnohem víc svého okolí. Tím, že se učím poslouchat sám sebe, zlepšuje se schopnost poslouchat i druhé. Vnímat je plně, nesoudit a nehodnotit. Přesně jak vás to učí na meditacích. Najednou spousta zbytečných emocí je pryč. Tím netvrdím, že se nenajde nikdo, kdo by mě rozčílil, ale je jich výrazně méně. Mimochodem, věděli jste, že anglické slovo LISTEN (poslouchat) má stejná písmena jako SILENT (ticho)?

Lekce 5 - Pořád dokola

Konečně jsem pochopil, co mi dávají meditace. Uf! Už se do nich nemusím nutit, jen nesmím zaspat, aby mě ráno nikdo nevyrušil. Je to stejné, jako když se věnujete pohybovým aktivitám, chodíte cvičit, abyste se udrželi fyzicky fit. Meditace jsou fitko pro váš mozek. Přestanete se jim věnovat, nakonec ztratíte své nabyté „superschopnosti“, stejně tak jako svaly, které přestanete zatěžovat.

Lekce 6 - Diskuze a pochopení

Rád bych doporučil 2 knihy (dole pod textem), které se věnují meditacím, a které velmi dobře popisují, co vás může na vaší cestě potkat. Ať začnete číst jakoukoliv z nich, doporučil bych se začít věnovat meditacím pod dohledem meditačního instruktora, abyste mohli jednotlivé aspekty překážek pochopit a identifikovat ve své praxi. Diskuze k meditacím patří stejně tak, jako klidné prostředí. Přes diskuzi pochopíte, že se dostáváte stále hlouběji k sobě. To vám pomáhá i lépe meditovat. Už sebe sama jen tak lehce neoklamete.

Teď, když usedám na meditační polštář mám jasnou motivaci: podívat se do svého vnitřního zrcadla. A i když ten odraz není dokonalý, mám ho pokaždé rád. Nic neočekávám, jen se snažím pozorovat své myšlenky a odchytávat je, stejně jako se policajti honí za zloději. Nevedu si statistiku, kdy se mi medituje těžko a kdy zas levituji. Vím ale jistě, že moje schopnost soustředit se a poslouchat se výrazně zlepšuje. Nesmím jen zapomenout na jedno: dostat se do „fitka pro mozek“ pravidelně párkrát za týden, i když jen na chvíli.

Snad jsem vám alespoň trochu přiblížil, jakou motivaci, očekávání a počáteční překážky můžete zažít. A taky pevně doufám, že když uslyšíte slovo meditace, tak ho spojíte s účinným nástrojem pro svůj seberozvoj.


Doporučená literatura:


Matthieu Ricard - Umění meditovat, 2009 Rybka Publishers

Sakyong Mipham - Jak si udělat ze své mysli spojence, 2016 Rybka Publishers




25 zobrazení0 komentář

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
  • Facebook
  • Instagram